Sprekers
Strateeg - Happy Horizon Non-profit
Ard Lok is Actief en pragmatisch. Ziet overal kansen en wil altijd vooruit.Hij combineert graag de dynamiek van een bureau met een wezenlijke impact op ideële klanten.
Creatief strateeg - Mindwize
Bas van Breemen is Creative & Strategy Director bij Mindwize. Hij heeft een brede ervaring in Dialoog Marketing in verschillende bedrijfsomgevingen. Bas combineert meer dan 15 jaar ervaring in effectieve crosmediale communicatie (off- en online) en zijn functioneren als adviseur en trainer op het gebied van strategie, design en copy voor stichtingen die meer effect uit hun fondsenwervings programma willen halen.”
Directeur - Offspring BV
Deny de Jong is oprichter en directeur van Offspring Community Building, een advies- en trainingsbureau dat richt zich op fondsenwerving en het opbouwen van communities rondom goede doelen en maatschappelijke initiatieven. Hij is ook verbonden als docent aan de 3F Academy en aan Nederland Filantropieland als voorzitter van de commissie Ontwikkelen.
Deny heeft ruim 30 jaar ervaring in de wereld van goede doelen met fondsenwerving, crowdfunding, evenementen en campagnes en begeleid vaak ook kleine organisaties en sociale ondernemingen.
Directeur - Cherridata
Edwin van Driel, werkzaam bij Cherridata, is sinds 2000 actief in de fondsenwervende branche. Eerst als Informatie Strateeg en sinds 2005 als directeur van Cherridata B.V.
Cherridata is een zelfstandige organisatie die zich specialiseert in het vergaren, verwerken en leveren van informatie over adressen. Hierbij ligt de nadruk sterk op consumenten-adressen. Cherridata maakt voor non-profits doelgroepanalyses ten behoeve van het gericht benaderen van bestaande donateurs, maar levert ook binnen donateurs-profielen adressen voor werving via direct mail en telemarketing.
Cherridata is lid van de DDMA en is gerechtigd het Privacy Waarborg te voeren en heeft het beveiligingslabel Goud behaald voor de security-check op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Telecommunicatiewet en zelfreguleringscodes.
- Stichting De Bagagedrager
Ellen Spanjers is een pionier en werkt met enthousiasme en passie. Altijd bezig met het initiëren, ontwikkelen, (co-)creeëren en realiseren van vernieuwende projecten in zorg en welzijn. Vele projecten zijn gestart als regionaal pilotproject en zijn uitgegroeid tot landelijke projecten die duurzaam worden voortgezet. Alle projecten zijn succesvol gerealiseerd, middels de inzet van creatief denken, fondsenwerving, creatieve communicatie en teambuilding. Diverse projecten hebben landelijke innovatieprijzen gewonnen.
Alle praktijkervaringen van de afgelopen 20 jaar deelt Ellen graag via trainingen, vanuit Stichting De Bagagedrager en Zorgbelang Gelderland/Utrecht. Daarbij is ze docent van de opleiding Fundraising Grantmaking & Sponsoring van Chr. Hogeschool Windesheim. De trainingen Creatief Denken, Fondsenwerven en Teambuilding zijn bedoeld voor professionals én vrijwilligers van zorg- en welzijnsorganisaties, maar ook voor het bedrijfsleven en onderwijs. Alle trainingen zijn interactief, dynamisch, spelenderwijs én volledig praktijkgericht.
Meer info: www.debagagedrager.nl en www.ellenspanjers.nl
Partner - Leenaers Verloop
Drs. Fusien Verloop studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam en werkte in verschillende functies bij de Nederlandse Spoorwegen, onder meer op het gebied van communicatie, public affairs en sponsoring. Sinds 2002 is zij oprichter/partner van LVWB Fundraising, adviesbureau voor sponsoring, fondsenwerving en mecenaat. Zij heeft veel ervaring in de volle breedte van het vakgebied en voerde een grote diversiteit aan opdrachten uit in de culturele sector en bij universiteiten. Haar specialismen zijn sponsoring en major donors. Zij doet regelmatig interim-opdrachten om naast strategieontwikkeling en advisering ook zelf de praktijk van alledag te blijven ervaren. Fusien heeft in de loop der jaren met diverse collega’s onderzoeken en publicaties verzorgd op het gebied van fondsenwerving en sponsoring en is actief in verschillende (culturele) netwerken en besturen.
Partner en senior consultant - Nassau
Hans Broodman (hans@nassau.nu) is partner en senior consultant bij fondsenwervingbureau Nassau Fundraising. Hij is een zeer betrokken en gedreven professional, die zijn ervaring heeft opgedaan als bedrijfseconoom en marketeer. Eerst in de profit sector bij American Express en Delta Lloyd. En sinds 2000 actief in de fondsenwerving, als hoofd fondsenwerving heeft hij diverse interim management opdrachten gedaan bij Natuurmonumenten, War Child, Reumafonds, Greenpeace International en KWF Kankerbestrijding.
Fondsenwerver Zakelijke Markt - Stichting DierenLot
Hans Wijnhoff is Fondsenwerver / Relatiebeheerder Zakelijke markt en bijzondere giften bij Stichting DierenLot. Voordat hij bij deze Non-profit organisatie aan de slag ging heeft hij carrière gemaakt in de verpakkingsindustrie als Directeur Marketing & Sales. In deze functie reisde hij geheel Europa door om zijn bedrijf en product aan de voedingsmiddelen Industrie te presenteren. Hans deelt graag zijn in de praktijk opgedane ervaring m.b.t. ‘Succesvol Presenteren”
Directeur - Centrum Nalatenschappen
Henk de Graaf (hdegraaf@centrumnalatenschappen.nl) sinds oprichter en directeur van Centrum Nalatenschappen. Daarvoor heeft hij tot 2006 gewerkt als hoofd fondsenwerving bij diverse goede doelen, o.a. bij de Nederlandse Hartstichting. Vanuit Centrum Nalatenschappen wordt het gehele traject van nalaten en goede doelen bestreken. Hier valt onder werving van nalatenschappen, controle van de afwikkeling en de daadwerkelijke afwikkeling.
Directeur - Stichting DierenLot
Jan Krol is o.a. (mede)oprichter en directeur van Stichting DierenLot. Hij heeft een brede ervaring met het werven voor goede doelen en goededoelenloterijen via diverse wervingskanalen, van direct mail en drtv tot acties en evenementen. Hij was o.a. mede-oprichter en directeur van PSI Direct (1982 – 2005, bureau voor consumenten direct marketing en o.a. werkzaam voor de Goede Doelen Loterijen en een reeks goede doelen), mede-oprichter en uitgever / directeur van Vakblad Fondsenwerving (2000 – 2012), de Vakopleidingen Fondsenwerving en de Nationale Vakdag Fondsenwerving. Hij was 6 jaar lang voorzitter en vice-voorzitter van de Board of Trustees van de Resource Alliance in Londen (2008 – 2014), ondermeer bekend van het International Fundraising Congress (IFC). Hij is ook mede-eigenaar en directeur van 3F-Academy, gespecialiseerd in opleidingen voor fondsenwervers.
Fondsenwerver - Stichting DierenLot
Jane van den Berg heeft al 14 jaar ervaring in de marketing en communicatie voor goede doelen. Na 13 jaar aan bureauzijde vele verschillende klanten geadviseerd te hebben op het gebied van fondsenwerving en zichtbaarheid heeft zij vorig jaar de stap gemaakt naar klantzijde. Om zo in alle opgedane kennis en ervaring in te zetten als fondsenwerver.
- Mindwize
Jeanette werkt al meer dan 35 jaar in direct marketing en fondsenwerving. Ze is nog steeds vol passie om het beste resultaat voor haar klanten te halen en om nieuwe weg te vinden in fondsenwerving.
Ze is directeur van Mindwize - een fondsenwervingsbureau waar data de rode draad vormt. Haar data team is in die 35 jaar uitgegroeid van 1 persoon in 2003 naar 17 personen in 2020. In totaal werken er bij Mindwize 120 mensen elke dag aan het beste resultaat voor haar klanten – of dat nu direct mail, telemarketing of online is.
In 2016 heeft zij Socialtalk opgericht, een organisatie die op bezoek gaat bij bestaande donateurs. Data gedreven. Meetbaar resultaat.
En was zij In 2007 een van de eerste in Nederland die een studie naar grote gevers in Nederland financierde. En is ze in 2011 samen met Dr. P Wiepking een onderzoek gestart naar “Geven door vermogende Nederlanders”. Dit is nu een vast onderdeel van het jaarlijkse rapport” ‘Geven in Nederland.’
Verder wordt ze enthousiast van kleine organisaties die de ambitie hebben om te groeien. En nationale organisaties die internationale ambities hebben.
Jeanette is 3 jaar bestuurslid geweest van het Instituut Fondsenwerving. Ze is al 15 jaren verbonden aan de 3F-Academy als docent. Hierbij brengt ze ervaring mee uit alle facetten van fondsenwerving.
Manager opleidingen - 3F-Academy
Directeur - Nelson Scoort
Jeroen van Bijnen (jeroen@nelsonscoort.nl) heeft jarenlang ervaring als (dm-) copywriter. Als directeur van verschillende communicatiebureaus is hij gewend om overtuigende direct mail te schrijven, evenals informerende nieuwsbrieven en voorlichtingsfolders. Jeroen behoort tot de besten in zijn vak: hij weet wat ontvangers tot lezers maakt!
Consultant Communicatie Strateeg
Jos is voorheen o.a. managing partner geweest bij WWAV, en directeur FMC bij WNF.
Directeur - Zest
Klaas Dijkstra werkt al meer dan 25 jaar voor non profit organisaties (goede doelen, vakbonden, politiek partijen, belangenbehartigers, omroepen). Dijkstra van Zest Marketing vraagt altijd aan organisaties in een eerste kennismakingsgesprek: “weet u wat uw klanten (of leden en donateurs) van u willen en hoe ze tegen u aankijken?” De antwoorden zijn natuurlijk divers, maar er is ook één overeenkomst: ze zitten er vrij vaak naast!
Dat blijkt als Zest de unieke ‘Wat Wilt U’-methode inzet voor bedrijven.
Klaas Dijkstra is medebedenker van deze methode en kan als spreker met bevlogenheid en humor dit nieuwe marktgerichte denken over het voetlicht brengen. Als strateeg en marketeer is hij gepokt en gemazeld en tijdens lezingen en workshops overtuigt hij de toehoorders graag dat je als bedrijf moet ‘denken vanuit klant en niet vóór de klant’.
- Mindwize
Liesbeth van Uytven werkt sinds 2003 in fondsenwerving. Zij is verantwoordelijk voor het Belgische kantoor van Mindwize, waar zij samen met haar team grote en kleine non-profit organisaties helpt met hun on- en offline campagnes. Zij heeft hands on online ervaring en deelt graag haar learnings tijdens deze workshop.
Account strateeg / partner - Happy Horizon Non-profit
- Good Business
Markward van der Mieden helpt als ondernemer, trainer en auteur organisaties goed groeien voor meer positieve impact én winst. Markward is auteur van het boek Good Business, waarin hij een blauwdruk geeft voor het bouwen van een sterk en betekenisvol merk. Als oprichter van strategisch marketingadviesbureau Good Business en expert op het gebied van merkpositionering, strategie en activatie heeft Markward de afgelopen jaren vele (inter)nationale merken op de kaart gezet. Markward is tevens bestuurslid van Impact Factor 5, een community die social entrepreneurs helpt bij het opschalen van hun business.
Eerder was Markward partner bij strategisch marketingadviesbureau Business Openers en algemeen directeur bij Zorgeloosch, één van de snelstgroeiende bedrijven van Nederland (FD Gazellen top 100).
Beheerder/ Manager - Louterbloemen
Mirjam Addiks is sinds 1984 ben ik werkzaam bij Dierentehuis en Dierenambulance Louterbloemen.waarvan de laatste 15 jaar als beheerster. Louterbloemen voert de gehele keten van dierennoodhulp uit in de Drechtsteden. Met 5 dierenambulances wordt hulp geboden aan in het wilde levende en gezelschapsdieren in nood. Honden, katten, konijnen, knaagdieren en vogeltjes worden bij het dierentehuis opgevangen, verzorgd en herplaatst. Louterbloemen heeft in 2019 de unieke DAEB status gekregen ( Dienst Algemeen Economisch Belang). Door deze status is er 1 contract getekend met 6 gemeenten voor 4 jaar getekend.
Directeur - AMC Foundation
Pelagia de Wild is momenteel directeur van de AMC Foundation. Zij studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Na een aantal jaren werkzaam te zijn geweest bij de UvA op het beleidsterrein ‘internationale samenwerking’, heeft zij het alumnibeleid voor de UvA vormgegeven. . Na een korte tussenstap als directeur bij WCRF Nederland, was zij als hoofd fondsenwerving bij het Nederlands Kanker Instituut-Antoni van Leeuwenhoek verantwoordelijk voor de het opzetten van de Antoni van Leeuwenhoek Foundation. Ze volgde diverse cursussen op het gebied van filantropie en fondsenwerving (waaronder Philantropic Studies aan de VU) in binnen- en buitenland, zat in de ledenraad van het Instituut Fondsenwerving, is lid van het Congresteam Vakdag Fondsenwerving, adviseert in haar vrije tijd een aantal stichtingen op het gebied van fondsen- en sponsorwerving, zit in het bestuur van Jeugdsportfonds Amsterdam en is lid van de Raad van Toezicht van Sportbedrijf Amsterdam Centrum.
Eigenaar - Impact Marketing
Sander van Hesteren heeft jarenlang ervaring als adviseur op gebied van (direct) marketing & communicatie en werkte niet enkel voor grote A merken. Juist het helpen van de minder grote organisaties, met aanzienlijk minder budget, maakte het vak tot een uitdaging. Vanuit ‘de bureauwereld’ inmiddels werkzaam in de not-for-profit sector, waar opgedane kennis en ervaring nu met succes in de dagelijkse praktijk wordt toegepast. Sander deelt, samen met collega Jane van den Berg, graag de kennis zodat ‘creatieve kleine(re) organisaties’ ook groot zullen worden.
Oprichter - Nassau
Vera Peerdeman (vera@nassau.nu) is oprichter van Nassau Fundraising en specialist in grote giftenwerving. Wekelijks is zij in contact met donateurs en sponsors - veelal van grote giften - over hun wensen, behoeften en verwachtingen van non-profit organisaties. Het delen van haar kennis en ervaring vindt Vera erg belangrijk. Zo nam zij in 2009 mede het initiatief voor een gedragscode grote giftenwerving en is zij initiatiefnemer van grote gevers onderzoek Filantropie in Nederland (www.filantropieinnederland.nl). Vera spreekt regelmatig op (inter)nationale congressen, schrijft columns, artikelen en blogs en publiceerde 'Handboek Friendraising' (www.friendraising.nl).
Directeur - Sestertius Fundraising Consultancy
Walter van Kaam (wvankaam@sestertius.nl), bekend van zijn succesvolle weblog ‘Fundraiser Online’, werkte bij De Lotto, Novib en het Nederlandse Rode Kruis. Hij was aan de bureaukant actief als managing partner bij adfinitas Relationship Fundraising, waarvanuit hij voor talloze goede doelen werkte. Hij was ook betrokken bij het ontstaan van www.fondsen.org. Econoom Van Kaam is, met NIMA A en B, ook marketeer en, vanaf het vroegste begin, helemaal thuis op het internet en in social media. Tegenwoordig is hij vanuit zijn bedrijf Sesterius Fundraising Consultancy actief voor klanten als International Child Support, Vereniging Wereldkinderen, het Nederlandse Rode Kruis en Milieudefensie.
Senior Accountmanager