• Home
  • Algemeen
  • Programma
  • Sprekers
  • 3F-Academy
  • Nieuws
    • Vooraankondiging opleidingen programma 3F-Academy
    • Volg een workshop bij de Vakopleidingen Fondsenwerving
  • Vacatures
  • FAQ
  • Contact
    • Praktische zaken Coronavirus

Donateurswerving en -behoud; 'Out of the Box denken'

03-11-2022 10:00

Met een schat aan ervaring aan bureau- en goede doelenkant nemen Jeanette en Jan jullie mee op een reis langs de vele mogelijkheden met allerlei hobbels maar ook kansen om donateurs te werven.

Aan de hand van hun ervaringen met tal van wervingsmethodes zullen ze al die mogelijkheden bespreken. Wat je moet doen voor je gaat werven, hoe je kunt werven, waar mensen op reageren en wat ondersteunend is.

Maar ook de ‘donor journey’ komt aan bod. Want hoe en wie je werft bepaald voor een groot deel ook de veelbesproken donor journey.

Verwacht niet ‘de’ oplossing. Want zoals alle fondsenwerving is donateurswerving (en behoud), vooral hard werken, proberen, verbeteren en verder gaan.

Of zoals één van de cursusleiders graag mag zeggen, het is als het leggen van een mozaiek. Het vraagt veel ervaring en je moet beginnen met een goed doordacht plan met ruimte om bij te stellen, daarna ga je allerlei formaten en kleuren steentjes neerleggen, bijstellen en weer door.

Jan Krol
Directeur - Stichting DierenLot

Jan Krol is o.a. (mede)oprichter en directeur van Stichting DierenLot. Hij heeft een brede ervaring met het werven voor goede doelen en goededoelenloterijen via diverse wervingskanalen, van direct mail en drtv tot acties en evenementen. Hij was o.a. mede-oprichter en directeur van PSI Direct (1982 – 2005, bureau voor consumenten direct marketing en o.a. werkzaam voor de Goede Doelen Loterijen en een reeks goede doelen), mede-oprichter en uitgever / directeur van Vakblad Fondsenwerving (2000 – 2012), de Vakopleidingen Fondsenwerving en de Nationale Vakdag Fondsenwerving. Hij was  6 jaar lang voorzitter en vice-voorzitter van de Board of Trustees van de Resource Alliance in Londen (2008 – 2014), ondermeer bekend van het International Fundraising Congress (IFC). Hij is ook mede-eigenaar en directeur van 3F-Academy, gespecialiseerd in opleidingen voor fondsenwervers.

Jeanette Eesmann
- Mindwize

Jeanette werkt al meer dan 35 jaar in direct marketing en fondsenwerving. Ze is nog steeds vol passie om het beste resultaat voor haar klanten te halen en om nieuwe weg te vinden in fondsenwerving.

Ze is directeur van Mindwize - een fondsenwervingsbureau waar data de rode draad vormt. Haar data team is in die 35 jaar uitgegroeid van 1 persoon in 2003 naar 17 personen in 2020. In totaal werken er bij Mindwize 120 mensen elke dag aan het beste resultaat voor haar klanten – of dat nu direct mail, telemarketing of online is.

In 2016 heeft zij Socialtalk opgericht, een organisatie die op bezoek gaat bij bestaande donateurs. Data gedreven. Meetbaar resultaat.

En was zij In 2007 een van de eerste in Nederland die een studie naar grote gevers in Nederland financierde. En is ze in 2011 samen met Dr. P Wiepking een onderzoek gestart naar “Geven door vermogende Nederlanders”. Dit is nu een vast onderdeel van het jaarlijkse rapport” ‘Geven in Nederland.’

Verder wordt ze enthousiast van kleine organisaties die de ambitie hebben om te groeien. En nationale organisaties die internationale ambities hebben.

Jeanette is 3 jaar bestuurslid geweest van het Instituut Fondsenwerving. Ze is al 15 jaren verbonden aan de 3F-Academy als docent. Hierbij brengt ze ervaring mee uit alle facetten van fondsenwerving.


Buiten data

Het is buiten de data

3F-Academy

Persoonlijk advies?

Voor persoonlijk advies:
  
Jeannette Panickar

Bereikbaar op: info@3f-academy.nl

 

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief

VFW Vakopleidingen Fondsenwerving © 2025
Bratpack – The Online Performers